Ebbagabriella

Ett år i Spanien, mina erfarenheter - Generellt

Gör punktform med lite småsaker jag lagt märke till. Mer av detta (hoppas jag inte råkar upprepa mig själv också) kommer i inlägget med kulturskillnader.

 

-       Man äter dåligt. Frukost består av kakor, i oboyen har man socker (!!) och grovt bröd existerar knappt. I min värdfamilj är de dock noga med att vi äter grönsaker och frukt och det är jag evigt tacksam till min värdmamma för. Jorge vill ju bli kock också så även han har koll, och jag tror jag har haft tur som hamnat i en familj, som trots att de äter mycket sött, inser vikten i att ha en balanserad kost.

 

-       Vatten köps på flaska, och det från kranen både luktar och smakar fruktansvärt illa.

 

-       Nästan alla röker, och jag känner många fler i min ålder som röker än som inte gör det. Jag tänker aldrig pröva själv och var från början rätt äcklad men nu har jag (tyvärr) blivit van.

 

-       Fotboll är verkligen så stort som man tror! De flesta är väldigt intresserade, och kan mycket.

 

-       De flesta toaletter i hemmen har inte lås, utan du stänger dörren och är den stängd får du knacka eller anta att den är upptagen. Man går helt enkelt inte in genom en stängd toadörr.

 

-       Allt är dubbat. ALLT. Dock finns det på en del tv-apparater en knapp som ändrar till originalspråket, som oftast är engelska. Har dock slutat med att jag kollat på Doraemon på japanska med spanska undertexter ibland… Jag klarar inte av att titta på spansk dubbat i de flesta fall, exempelvis How I met your mother blir helt förstört.

 

-       Som man kanske förväntar sig är machokulturen större här. Jag har själv inte varit med om sådär jättemycket, det största att det är standard att kvinnan gör allt i hemmen. Det är dock ytterligare ett sätt som min värdfamilj skiljer sig på, min värdmamma säger emot. Hon vill inte göra allt själv, och även fast hon i princip gör det (hon är arbetslös så hon har mycket tid) så säger hon emot till min värdpappa väldigt ofta, som oftast lyssnar på henne men det brukar sluta med bråk. Han hjälper dock till hemma, inte så och jag vill inte klanka ner på honom, men det är stor skillnad. Alla här är vana vid att det är såhär och få säger emot, vilket är väldigt sorgligt. Fick för bara några dagar berättat för mig av en vän, Ainhoa, som gick i min skola fram till förra året, om när hon sade emot en nunna. Hon frågade att om de nu är så att kristendomen och bibeln säger att alla är lika mycket värda och så vidare, varför det då inte finns kvinnliga påvar och präster. Nunnan svarade då att det är för att kvinnor inte klarar av att göra samma arbeten som männen, de ska bara göra enklare arbeten. Det är ju fruktansvärt att någon, och ännu sjukare en kvinna som i detta fall, kan tycka på det viset. Jag tänker inte skriva någon uppsats om feminism här i Spanien för det är inte ett ämne jag har mycket kunskap om, men Carin som är här samtidigt som jag har skrivit om det på sin blogg om ni vill läsa. Jag länkar på tisdag när jag får tillgång till dator. 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress