Ebbagabriella

O Romeo, Romeo...
Sitter framför datorn och njuter av två skivor av mitt bröd som jag gjorde igår medans jag tittar på Vikingshill och har Romeo and Juliet snurrande i huvudet. "O Romeo, Romeo, wherefort art thou Romeo?" Och så vidare... Tack vare engelskan, vi ska spela upp balkongscenen.
Det finns iallafall nåt positivt med att det regnar - man kan ta fina vattendroppsbilder! Dock var det inte lika kul att ha idrott... Vi skulle spela fotboll och det är ju inte direkt mysigt på en lerig fotbollsplan i regn, så medans de andra som hade bytt om spelade så sa jag och Elsa att vi hade glömt idrottskläder och fick spela frisbeegolf med Jesper istället. Mycket skönare, usch så rått det är asså! Ibland får man faktiskt "glömma" idrottskläder... ;)
Igår var det Operation Dagsverket och jag bakade bröd. Receptet kommer här nedanför, det är jättegott! Nu ska jag fortsätta titta på Vikingshill och ladda över bilder (kommer upp snart ofc). 
  
Ingredienser (4 bröd):
 
50 g jäst
1 l vatten
13 dl rågsikt
13 dl fullkornsvetemjöl
3 tsk flingsalt
1 dl linfrö
 
Häll fingervarmt vatten i en bunke och smula sedan ner jästen och rör om. När jästen lösts ut i vattnet häller du i flingsaltet och rör om igen. Blanda i övriga ingredienser och arbeta degen smidig. Låt degen jäsa under bakduk i en timme. Häll ut degen på mjölat bakbord och forma 4 stycken rundbullar. Lägg bröden på två bakplåtar och låt jäsa under bakduk i 20 minuter. Ställ in brödet i nedre delen av ugnen i 30 minuter på 200 grader. 
 
Jag tyckte om det här brödet, dock är jag inte speciellt bra på att baka bröd så det blev lite torrt, men jag värmer skivorna några sekunder i mikron innan jag äter dem, och då blir det perfekt! Det är en väldigt stel deg så det är jobbigt att knåda och för mig blev den lite för mjölig på vissa ställen... Nu känns det som jag är lite för negativ här, för det var faktiskt jättegott!
  
Ost och marmelad - muuuums
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress