Ebbagabriella

Salt kola cupcakes
  
  
  
Så här kommer receptet på dessa godingar! Kan dock varna om att detta var enligt amerikanska mått, så jag gjorde en halv sats cupcakes och det hade räckt med en fjärdedels sats frosting också, för fick halva över. Det blev i alla fall tretton stycken muffins av receptet, men det är ju bara att dubbla det för att få orginalet (jag har gjort hälften här). Mängden dulce de leche jag skrivit upp i receptet är helt enligt egna mått (min burk vägde 397 gram), jag smakade av frostingen med den kolasås jag ville ha och hade sedan resten i urgröpningarna i cupcakesen, så det är bara att testa sig fram!
 
Ingredienser:
(ca 13 stycken, 175 grader)
 
ca 112,5 g smör
1 1/4 dl strösocker
1 nypa salt
1 msk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
ca 1/3 burk dulche de leche
1 tsk fint havssalt
 
Frosting (halvera gärna detta):
125 g smör
125 g philadelphiaost
5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
lite salt
2/3 burk dulche de leche
 
Vispa äggen löst i en bunke. Vispa smör, socker, vaniljsocker och salt i en annan bunke tills det blir vitt och pösigt. Vispa kraftigt medans du långsamt häller i äggen. Blir blandningen grynig, så häll i 1-2 msk vetemjöl och vispa tills den blir slät igen. När blandningen är ordentligt ihoprörd, vänd då i mjölet och bakpulvret med lätt hand. Häll i ca 2/3 i styva muffinsformar (mycket bättre än vanliga bullformar!). Grädda i 15-20 minuter i mitten av ugnen. Låt svalna. 
 
Blanda ihop frostingen (rör försiktigt i dulce de lechen sist). Gröp ur ca en tesked ur varje muffin och häll i en blandning av dulce de leche (den delen som inte var i frostingen) och fint halvssalt. Spritsa ut frostingen på dem och dekorera med små kolabitar, knäckkross eller flingsalt. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress