Ebbagabriella

Las Fallas hittills
Hejsan! Just nu är vi mitt uppe i las Fallas. Jag har gått ut mycket tidigare och haft rätt fullt upp, och igår kände jag mig väldigt nere så struntade faktiskt i att gå ut för att kunna uppleva las Fallas dagtid också, vilket många av mina vänner här inte gör, utan de flesta går ut på kvällen/natten och vilar hemma resten av dagen. Låg i sängen igår kväll och tittade på Grimm när min värdmamma kom hem efter att ha kört Arancha till en närliggande by med en vän. Hon såg att jag hade tänt så hon frågade om jag ville följa med till fallan (falla som i förening) som ligger precis nedanför där de skulle göra en mascletà nocturna, dvs en vanlig mascletà fast på natten och med un castillo, vilket är ett fyrverkeri, kl 1, så jag gick ner med henne. Förutom det gjorde jag inget, och jag var inte ens beredd på att göra det utan var redan i pyjamas haha. Idag gick jag med min värdfamilj, minus Arancha och Jorge som sov, till den falla (falla som i staty) som vann tredje pris i år, och innan det åt vi frukost på ett café. Sen åkte vi tillbaka till Mislata och träffade släkten på Amparos sida som bor här i närheten, såg la mascletà och sen åkte vi hem igen för att äta lunch. Nu ligger jag i sängen och lyssnar på musik (Stop Crying Your Heart Out av Oasis är helt fantastisk) samtidigt som jag skriver. Fick en kommentar om att skriva ett inlägg om mina erfarenheter om skola, hemlängtan osv och tänkte sätta igång snart efter att jag laddat upp bilderna från idag, för jag hade med mig kameran till fallan. Lägger upp de bilderna i ett separat inlägg och i detta lägger jag upp bilder från mobilen, för jag har ganska många.
  
En Falla. Denna såg jag med värdfamiljen för två kvällar sedan. Jag hade inget att göra innan jag skulle ut på natten så jag följde med dem in till centrum för att se ett ljusspektakel (bilder nedan) och just den kvällen höll de på att montera denna fallan precis bredvid. Dagen efter kl 8 var allt tvunget att vara klart, så det var sista spurten. Varje falla brukar ha ett satiriskt och politiskt budskap, ofta består de av karikatyrer av politiker eller kända personer.
  
Den lilla fallan från samma falla (församling). Varje falla gör två fallas, en liten och en stor. Det är främst för att de små ska kunna se la cremà också, för man bränner de stora kl 1 och det är ju rätt sent så de små barnen kan inte gå, speciellt eftersom det brukar vara på en söndag med skola dagen efter. I år sammanfaller det dock på en lördag, så vi kommer gå och se la cremá för de stora fallas. Man bränner de små kl 22 tror jag.
  
Från ljusspektaklet. Det är massa tävlingar under las Fallas, till exempel för de olika fallas (statyerna) i massvis av olika kategorier. Det finns också tävlingar i illumination, och det är främst två fallas (församlingar) som brukar satsa. Det är alltså stora ställningar i form av tunnlar med massvis av ljus som man gör en uppvisning med tillsamamns med musik ca kl 20, och under natten är det tänt. Jag såg båda två tillsammans med Victor, Amparo och Marc, och denna var den som fick andra pris. Den som vann stod vi så långt ifrån så jag tog inga bilder.
  
  
Från första kvällen/natten när jag var med några vänner till samma område där jag varit tidigare under kvällen för att se ljusshowerna. Ni ser på avstånd ytterligare en falla, fast denna gick jag inte närmare. 
  
Vi var och besökte en väns falla (församling) innan vi gick till el discomóvil (vilket är precis som det låter, ett mobilt disco, dvs en scen och massvis av människor), där de gjorde en mascletà nocturna som jag beskrivit ovan.
  
Med Andrea x3, Altea och Mar från den kvällen.
  
Dagen efter var jag med Mar och Ainhoa och åt buñuelos, vilket är typiskt för Valencia och som de säljer på churreriorna. Det är de munkliknande sakerna ni ser, och har en deg gjord på calabaza, pumpa. På kvällen åkte jag med några andra vänner (från andra årskursen, segundo de bachiller, som jag går med) in till Valencia igen till ytterligare en discomóvil, men det har jag inga bra bilder ifrån.
  
Från igår natt när jag gick ner med Amparo. Detta är en discomóvil, eller egentligen inte för denna var med konsertlik och de spelade nostalgiska och klassiska låtar, och då kallas det för verbena. Det brukar vara mer för de äldre just pga att musiken inte är från denna epok.
    
Från la mascletà nocturna i fallan bredvid vårt hur igår kväll.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress