Ebbagabriella

Ett år i Spanien, mina erfarenheter - UHR
Så som jag nämnt tidigare fick jag en kommentar som bad mig skriva om mina erfarenheter med utbytet, och jag har tänkt göra ett sånt inlägg väldigt länge med det har bara aldrig blivit av så jag tänkte att jag gör det nu. Det inlägg jag skrev blev så fruktansvärt långt att jag tänkte att jag delar upp det i rubriker för att det ska bli enklare att förstå, och publicerar varje rubrik som ett inlägg. Jag har skrivit om programmet jag åker med, skolan, värdfamilj, hemlängtan, språket och generellt, och vill någon veta något annat är det bara att säga till så sätter jag mig ner och skriver det! Jag har börjat med ett inlägg om kulturskillnader också, men det kommer senare. Idag blir det första rubriken:
 
Programmet, UHR:
Jag åker med universitets- och högskolerådet, och jag är nöjd. Klicka HÄR för att komma till sidan där du ansöker, och HÄR för att komma till UHRs hemsida, men för nästa läsår är det redan försent att ansöka då sista ansökningsdag var 31 december. Du kan ansöka om du läst spanska steg 3, alltså att åka ett år mellan ettan och tvåan eller tvåan och trean. Det du behöver tänka på är att detta program inte räknas i den svenska skolan, du behöver alltså gå om ett år när du kommer hem. Det är möjligt att skriva prov på vissa ämnen när man kommer hem och få betyg på dem så att man kan börja tillsammans med den klass man gick innan, man du kan inte få högre än ett E och för att vara ärlig så rekommenderar jag det inte, har inte heller hört talas om någon som gör det.
 
Själva ansökan bestod av att skriva en uppsats, skicka in bilder på mig och fylla i och skaffa fram några papper. När jag väl blev antagen till första steget fick jag åka på en intervju där vi fick prata spanska i ca 10-15 minuter, och resterande 1-1½ timme pratade vi svenska. På intervjun kunde man vara 2-4 sökande, en som åkt tidigare och Marianella, som har hand om programmet i Sverige. Innan jag åkte var det ett informationsmöte där vi träffade folk som tidigare åkt, och alla som skulle åka även till andra länder. Det var väldigt skönt att träffa alla innan, och även att prata med folk som åkt tidigare, för man fick kontakt på annat sätt (exempelvis skapade vi en facebookgrupp redan då) och kunde också fråga allt man ville till de som redan åkt, sånt som kanske är svårt att få tag på på internet. 
 
Just nu är vi 9 stycken i Spanien, som fick detta stipendium. Det kostar en summa varje månad, plus försäkring och resa. Månadssumman bestämmer inte UHR utan värdfamiljen eller kontaktpersonen. I mitt fall var det min kontaktperson som räknade ut en summa, och den summan ska ligga mellan 300-500 euro. Grejen med detta stipendium är att man inte får bestämma själv vart man vill hamna, utan det bestämmer UHR. Du kan alltså inte söka till Madrid, Valencia eller vart du nu vill hamna. Du kan skicka in önskemål, exempelvis att du vill bo i en stor stad, en liten by eller i norr, men det är inte säkert att de önskemålen uppfylls. De vill att man endast är en student i varje stad, men i år blev det inte så då de inte fick tag på tillräckligt många skolor, så vi är tre stycken här i Valencia och tre stycken i Valladolid, och resten i varsin stad. Har din skola ett utbyte med en spansk skola kan du dock få önska att hamna där, och det brukar tydligen gå att ordna. Att jag var antagen fick jag veta i april någon gång (tror jag, är väldigt osäker) och jag fick veta allt om min skola, värdfamilj och stad först i somras, tror det var i slutet av juli. Värdfamiljen väljs inte heller ut av UHR, utan de kontaktar skolan som tackar ja till att ta emot en elev, och sedan sköter skolan resten. 
 
Du får en kontaktperson på skolan, och det finns dessutom två stycken kontaktpersoner för alla som är i Spanien i Madrid, och även Marianella, ifall du skulle behöva hjälp med något.
 
Jag hoppas det var tillräckligt, och vill någon veta något mer svarar jag gärna på frågor! :)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress