Ebbagabriella

Ett år i Spanien, mina erfarenheter - Språket

Vad du gör med språket här är helt upp till dig. Det är helt säkert att du kommer att utvecklas, men hur mycket är upp till dig. Tyvärr skäms jag över att säga att jag inte gjort allt jag kunnat för att utvecklas. Jag har studerat, ja, men inte mycket alls. De första månaderna var jag så trött på spanska eftersom jag hade det omkring mig dygnet runt att jag inte satte mig ner för att plugga, vilket jag nu i efterhand ångrar. Jag tror att om du sätter dig ner och pluggar från första början kommer det inte ta lång tid innan du kommer in. Det som kom först för mig var förståelsen. Jag förstår allt sedan långt tillbaka, och även om jag inte förstår alla ord så är det inte något problem alls. Det allra svåraste är grammatiken. Det finns så många verbformer man inte använder på ’a daily basis’ som inte kommer gå att lära sig genom att bara prata.

Några tips:

-       Plugga!! Speciellt verbforner, och be gärna om hjälp i skolan, till exempel din lärare i castellano. Min har hjälp mig mycket med att lära mig sustantivo. Kan du inte hänga med på castellanon (vilket inte är så konstigt) så be om andra uppgifter. Jag skriver exempelvis korta texter varje lektion när de gör saker jag inte kan hänga med på eller som inte ynnar mig.

 

-       Gå på bio. Enkelt sätt att kvinga dig att koncentrera dig, för annars hänger du ju inte med och det blir fruktansvärt tråkigt och pengar i sjön. Min värdfamilj tycker mycket om att gå på bio, och jag märker hela tiden att jag förstår mer och mer. Första jag såg var jag tvungen att fråga ibland men sen gick det utan problem.

 

-       Sätt dig i situationer där du tvingas att använda spanskan. Gör dig inte bekväm utan utsätt dig för saker du kanske egentligen inte gillar bara för att utvecklas. 

 

-       Var inte rädd för att göra fel. Det är bättre att prata för mycket och säga fel än att inte prata och inte lära dig. De kommer att förstå, de kommer inte att ogilla dig bara för att du inte pratar flytande och/eller med accent. Du är inte spansk och de vet de om! Och om det ändå känns jobbigt så lyssna på när de pratar engelska... Den första månaden/månaderna när jag inte förstod allt de sa försökte de ibland säga saker på engelska, men jag förstod oftast inte ens att de bytt språk för att de har en så grov accent haha.

 

-       Köp en bok. Också ett enkelt sätt att lära sig grammatik och flyt. Jag kan läsa helt utan problem nu, även fast jag inte heller här förstår alla ord. Dock är det inte riktigt på njutningsnivå än… Längtar tills när jag kommer hem till Sverige och kan läsa på svenska igen (har nämligen bestämt mig för att inte göra det när jag är här för att utvecklas så mycket som möjligt) haha. 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress