Ebbagabriella

Spansk musik
Jag har sedan första början av mina spanskastudier hört att man utvecklas något otroligt om man lyssnar på spansk musik, eftersom man då får språket runt sig på ett annat sätt än genom bara lektionerna. Jag tänkte på det när jag kom hit och jag har letat efter bra spansk musik, men för att vara ärlig har jag inte hittat någonting. Jag var bland annat inne på den spanska rockspellistan på spotify och det var bara pop, inget annat, vilket som alltid när det är så gör mig väldigt besviken. Och det som är populärast här är spansk rap (jag är inte så mycket för rap) eller det som kallas för reggaeton. Nej, det är inte reggae, inte ens i närheten. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, det är som pop med inslag av nån slags romsk populärmusik. Jag kanske inte behöver tillägga att jag inte gillar det... För att vara ärlig så tycker jag att den största delen av den spanska musiken är mierda, det vill säga skit. Finns självklart några jag gillar mer än andra, men jag tror jag håller mig till det gamla vanliga och nöjer mig med den spanskan jag får runt omkring mig varje dag istället.
 
Jag länkar två låtar. Den första, Tu Enemigo (vilket, kanske inte så överraskande, betyder Din fiende) tycker jag faktiskt om och det är den enda spanska låt som ligger på min spellista. Den andra, Ginza (vilket inte betyder något) är ett typexempel på reggaeton och framför allt för några månader sedan så sjöng alla på den.
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress