Ebbagabriella

Las Fallas
Igår var det dags för la cridà, eventet som inviger fiestan/festligheten/högtiden las Fallas. Själva högtiden är egentligen 15-19 mars, men eventen börjar alltså redan den sista söndagen i februari. Redan nu hör man så kallade petardos, smällare, och min värdfamilj tror att jag inte kommer att klara av allt oljud, mängden folk (det ska tydligen vara helt galet) och allt festande, och säger hela tiden vas a flipar, det vill säga att jag kommer att flippa ur. Men jag ser fram emot det!
 
Grejen med fallas är att det är en så himla stor grej här i Valencia. Det är det största som finns för flertalet av invånarna och det finns så många delar och namn jag måste använda mig att för att förklare allt jag kommer att skriva om den närmaste månaden. Länkar till wikipediasidan HÄR , och HÄR är en annan sida, men den svenska wikipedian saknar jättemycket info och även den engelska, så drar en liten snabb genomgång här nedanför. Obs att det finns otroligt mycket mer än detta, men det är det som jag tror jag kommer nämna oftast. Annars drar jag en ny snabb förklaring senare! Hoppas också att jag har fått ner alla namn och all fakta rätt, det är lite svårt när jag bara fått det förklarat för mig muntligt och inte nedskrivet. Men:

Las fallas, eller casal faller: alltså inte själva fiestan/festigligheten/högtiden utan ungefär en grannförsamling fast mycket större, som finns till för att ena grannarna, hålla i event och middagar och samla in pengar för fallas. Enligt engelskspråkiga wikipedia kallas det för las casal faller, men här säger de bar ex mi falla, alltså min "falla". Dessa har mycket fler uppgifter, men jag skriver inte allt och mer kommer senare. Det finns hur många som helst i Valencia och byarna runt omkring, bara i Mislata finns flertalet.

Las falleras: I varje falla väljer man ut en fallera mayor och en fallera mayor infantil, vilket är en kvinna och ett barn (tjej) som får representera fallan i alla event under säsongen, och framför allt under las fallas. De är dessa som bär de otroligt vackra klänningarna, och det är en väldigt ärofylld uppgift. Det är alltid väldigt känslosamt och det fälls många tårar i samband med att de väljs ut. Vet inte om någon minns, men skrev för några månader sedan om att jag var med Arancha och våra grannar vars kusin är fallera infantil, för att se när de presenterades. De beskrivs som drottningarna av las Fallas, och framför allt la fallera mayor de Valencia är med och inviger allt osv. Det är hon som syns mest, och hon blir en riktigt kändis med sitt porträtt runt om i hela staden.

Las fallas: Igen, samma namn. Denna gång är det en staty av exempelvis papier mache som hela fallan arbetar med under hela årets gång. Den blir alltid jättestor, och i själva fallan (statyn) ingår även små fyrverkerier och liknande. Man går en parad med dem och annars står de utanför själva la casal faller. I slutet av Las Fallas så sker ett event kallat la cremà, vilket helt enkelt går ut på att man bränner dessa.

La mascletà: Det finns egentligen ingenting att jämföra detta med, men det är ett event som sker varje dag från och med la cridà. Det är en fyrverkerishow som sker mitt på dagen och mer består av fyrverkerier på marken, eld- och kemiska konster. Det är en otroligt stor grej för valencianerna (vet inte riktigt hur jag ska benämna dem haha, men alltså alla invånare) och jättemånga från skolan går när de är lediga mellan 13-15, då det börjar med att la fallera mayor de Valencia ropar ut från stadshuset att "Nu börjar det!" klockan 14. Eftersom det är en så stor grej så är det jättevanligt att man skolkar för att uppleva det. Jag ska dit imorgon så då kan jag skriva mer!

Länkar här nedanför två videos, en från la Cridà och en från la Mascletà. Tyvärr är i alla fall den ena rätt lång och de pratar på spanska och valenciano, men man ser i alla fall det viktigaste. Hoppas ni blev lite klokare i alla fall! Nu ska jag sätta mig och skriva ett inlägg om hur la Cridà var för mig, och sen sova. Jag är så fruktansvärt trött! 

Spola fram till ca 3 minuter för att se ljusspektaklet. Sedan kommer tal (på valenciano, som jag bara förstår pga det liknar spanskan) och i slutet fyrverkerier och den valencianska nationalsången.
  
Här är dagens Mascletà, vilket, om jag inte bara hört skvaller, ska vara den största genom tiderna. Jag har inte sett video själv utan vill spara mig tills imorgon, så har inte gjort så mycket källkritik i detta fall. I början hör ni hur la fallera mayor de Valencia ropar ut att det börjar. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress