Ebbagabriella

The Imitation Game - Soundtrack
Jag har alltid varit ett stort fan av filmmusik. För mig så är musik bättre ju mer jag relaterar till den och ju mer känslor den frambringar (vilket jag inte tror att jag är ensam om), och därför älskar jag just filmmusik. När jag var som mest inne i Harry Potter lyssnade jag jätteofta på soundtracket till filmerna, och framför allt Statues blev en favorit. Jag spelade även massa av dessa på piano (även där tillhör filmmusik min favoritgenre). 
 
Men i alla fall, till det som skulle vara temat på detta inlägg. I Kroatien och Italien föll jag åter in i filmmusikens värld. Denna gång hittade jag en ny favorit, som jag bara är tvungen att dela med mig av, nämligen musiken till The Imitation Game. Jag hittade den eftersom att den är skriven av Alexandre Desplat, som är en av mina favoritkompositörer då han skrev den fantastiska musiken till de två sista Harry Potter filmerna (och därav även Statues). Musiken till The Imitation Game är enligt mig ett mästerverk! Jag älskar stråkarna, det plottriga och mystiska, de brutna ackorden, känslorna... Få låtar lyckas ge mig så mycket känslor på en gång, men med den här musiken kom de första gången jag hörde den. Jag har lyssnat igenom hela albumet flera gånger, och det är inte ofta ett helt instrumentalt album tilltalar mig på det sättet. Jag får rysningar av nästan varje låt - de är helt enkelt fantastiska!

Jag såg filmen för ett par dagar sedan, och den var som förväntat riktigt bra! Jag hade lyssnat på musiken innan så mina bilder av hur filmen skulle vara var ju lite fel, men den var inte sämre för det. Jag har tyckt att Benedict Cumberbatch är bra sedan tidigare, och här är han helt otrolig som Alan Turing. Det känns som om rollen är gjord för honom. Jag rekommenderar verkligen filmen för alla er som inte har sett den, precis som jag rekommenderar musiken, för förutom ett riktigt bra porträtt av Turing är den bra gjord och djup och meningsfull på fler sätt än ett.
 
Men, främst rekommenderar jag musiken till denna film. Jag tror att jag redan nämnt det x antal gånger nu, men den är helt fantastisk, så bra gjord och så känslofylld. Så här kommer min favorit, självaste titellåten. Två andra riktigt bra är Alan Turing's Legacy och Enigma, så utforska musiken och njut!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress