Ebbagabriella

Tiden som gått
Jag började skriva detta inlägg igår kväll, eller jag skrev klart hela men när jag skulle fixa det sista på mobilen innan jag somnade så hakade bakåtknappen upp sig och raderade ALLT. Hade säkert suttit i över en timme och skrivit, för ni ser ju hur långt det är... Men så det var bara att börja om igen idag, suck. 
 
Tänkte att jag skulle blogga, för plötsligt hade det gått elva dagar. Vart tog tiden vägen? Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag vet att jag borde skrivit mer men det har liksom inte blivit så. Har säkert börjat skriva fem gånger men sen lagt av av någon anledning. Men under elva dagar hinner det ju hända en del, så jag tänkte att jag göra något i punktform i vad som kunnat bli lika många inlägg som punkter. 
  • Förra helgen var det långhelg. Jag fick massvis av vila den veckan då jag först var ledig onsdag till fredag då jag inte gjorde prov, knappt gjorde något måndag och tisdag (dvs var i skolan fram till 13 bara, varav en dag började jag 11) och sen följande måndag och tisdag var vi lediga. På söndagen var dagen då de skrev under konstitutionen här i Spanien, tisdagen var en religiös dag och måndagen en klämdag. Det var en väldigt lugn helg för mig, till och med för lugn i min smak. Vad jag gjorde? Ja det blir tre punkter till (det vill säga att det kunnat bli tre inlägg).
  • På lördagen var det dags för guldbröllop, eller bodas de oro som det heter på spanska, för föräldrarna till min värdpappa. De hade hyrt en restaurang där vi åt allihopa (deras släkt), och vi var ungefär 50 personer. Det var jättegod mat och jag hade trevligt. Sen på kvällen var det tänkt att vi skulle till en flamencosal men eftersom vi hade två timmar att slå ihjäl åkte många hem, de flesta för att de inte bodde i närheten och därför inte hade någonstans att vara. Det var bara min värdpappa och ena värdbror som stannade av oss. Jag hade med min kamera och fotade eftersom min värdpappa ville det, och en av de bilderna ska de sedan framkalla och sätta upp på väggen hemma hos hans föräldrar. Sen hade jag även gjort ett bildspel, också på hans förfrågan, i moviemaker som roligt nog verkade blivit uppskattat. 
  • En annan av dagarna åkte vi till min värdmammans familjs chalet, det vill säga stuga. Den låg uppe i bergen ca 45 minuters bilåkning från Valencia. Det var ett gammalt och fint samhälle där det nu för tiden nästan bara bor äldre par. Jag var där med hela min värdfamilj, min värdmammas pappa, hennes kusin med två barn, hennes ena bror och hennes andra bror med två barn. Det kändes riktigt typiskt spanskt på något sätt, många hetsiga diskussioner på "spanskt" vis, massa hemlagad typiskt spansk mat, bland annat grillat. Vi åt bland annat musslor, patatas bravas (potatis skuren i bitar med sås, ofta aioli), musslor, morcilla (blodpudding fast i korvform, ofta baserat på exempelvis lök eller ris) och chorizo. Det var en jättetrevlig dag, det är alltid roligt att lära känna nya delar av min värdfamiljs familj!
  • En av dagarna var jag på bio, den senaste och sista filmen i hungerspelen. Den var jättebra men jag måste erkänna att jag inte riktigt hängde med i allt. delvis för att den var på spanska, men främst för att jag inte har sett trean och inte läst böckerna på typ tre år. Men bra var den! Såg den tillsammans med min ena värdbror, Victor, medan min andra värdbror och min värdmamma såg en annan. (Kanske ska börja nämna dem vid namn, detta börjar bli lite jobbigt. Jag har tre värdbröder, Jorge, lika gammal som jag alltså 98a, Victor född 01 och Marc född 06, och en värdsyster född 00 som heter Arancha. Mina värdföräldrar heter Amparo och Victor)
  • I skolan börjar man märka att det närmar sig jul. De har satt upp el Belén, det vill säga Betlehem och krubban. Den finns i nästan alla hem och offentliga platser här, och ju större den är desto mer av en stad är den. Ofta är de riktigt ambitiösa och snygga. Den här hemma är jämförelsevis liten (fast jag tycker den är stor) men den i skolan är mycket större. De har julgranar hemma också, men i plast såklart. Julpyntet är ingenting jämfört med det i Sverige. Här slutar de skolan 22 december, och som avslutning har de en festival de navidad, en julfestival, men uppträdanden från alla klasser. Så många lektioner går bort just nu för att de ska öva eller få tillbaka proven. Det verkar som om de flesta ska dansa, och kanske har jag lyckats tacka ja till att vara med i en... Jag hoppas inte det, för allas skull haha. Tror dock inte det eftersom jag inte tränat någon gång (inte för att de verkar göra det heller men men). På grund avd en festivalen över de i el salón de actos, aulan, hela tiden så varje gång jag skulle dit för att spela piano var det upptaget. Först satt jag och läste massa i biblioteket hela tiden (en jättebra bok som finns på bild nedan) men sen kom jag på att jag kunde fråga min kontaktperson - och det löste sig! Så från denna veckan kan jag spela igen, i infantil, det vill säga dagiset. Så underbart!
  • Denna helg har tvärtemot förra varit händelserik och nog den bästa helgen på länge. I fredags så gick jag först med Amparo och Jorge hem till hennes bror för att hälsa på, och för att jag skulle få se hans lägenhet. Han är sladdis, bara 25 år, och student och skådis. Fyra av mina vänner kommer nämligen och hälsar på i maj (!!!!!) och då ska vi få hyra hans lägenhet. Han är jätteschysst och omtyckt av alla, märks bland annat på att mina värdsyskon är överlyckliga över att han kommer bo i mitt rum när vi bor i hans lägenhet... Men sen på kvällen åkte jag med Jorge och hans vänner (borde egentligen benämna dem mina vänner för det är de ju, men har lite olika 'grupper' av vänner så för att ni ska förstå) till ett diskotek. Jag hade otroligt roligt, lärde känna massa nya människor och kom närmare de jag redan kände. Vi gjorde sånt man brukar göra på diskotek haha, och jag kom hem vid sju ungefär vilket ändå var tidigare än tänkt då vi skulle ätit churros men det var stängt. Jag hade en toppenkväll, och det som var så kul var att jag höll mig på gott humör och förstod allt hela tiden. Ofta så tröttnar jag hyfsat tidigt (vid ca 1-2 beroende på när vi går ut)(återigen - mitt tidskoncept har förändrats helt här) eftersom jag får anstränga mig mer för att förstå, och för att de redan kännt varandra i massvis av år och det alltid är svårare att komma in då, men i fredags var det superkul hela tiden. Sen kände jag att jag pratade mycket spanska också, och även om allt självklart inte var helt rätt så var det ju i alla fall något. I lördags träffade jag dem igen, då vi mest gick runt här i Mislata och bland annat kollade på en fotbollsmatch, men bara på eftermiddagen då jag sov länge såklart och sen gick hem till middagen vid 21 för att vila då jag är rätt förkyld. 
  • Igår åkte jag med fyra av dem (de är typ 25+ som alltid håller ihop och ofta tar med sig egna vänner eller ytliga bekanta till alla, så alla är ju inte med hela tiden och jag har liiite problem att hålla reda på alla...) till la ciudad de las artes y las ciencias för att fota. Det är många som frågat mig när de fått reda på att jag har en kamera om vi kan ha en 'session' och nu slog några stycken av oss slag i saken. Vädret var jättebra och bilderna blev supersnygga. Vi tog över 400... Sen att jag hade det jättekul också är ju ett plus, för det hade jag. Kom precis som lördagen hem till middagen och då började jag rensa direkt och skriva inlägget som sedan raderades.
Nu sitter jag och rensar bilderna som jag sedan ska skicka till alla. Har tänkt att plugga spanska också idag, och kanske skippa gymmet... Men det har jag gjort lite för mycket på senaste tiden så jag vet inte. Får se. Är ganska förkyld, hostar mycket och har haft ont i halsen de senaste dagarna (ej idag dock, är bara rosslig) så kanske är bäst. Blev smittad av min värdmamma som i sin tur blivit smttad av Arancha. Dessutom måste jag verkligen satsa på att plugga spanska under ett tag nu, för jag känner inte att ajg gör några gramatiskt framsteg alls. Borde egentligen börjat satsa så fort jag kom hit. Nu ska jag fortsätta redigera och rensa, det är ett jäkla jobb. Slänger in några bilder härunder!
 
Från guldbröllopet:
 
  
  
  
 
Från stugan:
Skyttegravar som användes under Francoregimen.
 
 
Lite (med betoning på lite) av det vi åt. Detta var bara aptitretaren, och det fanns ett bord till. På bilden ser ni bland annat musslor och patatas bravas (potatisarna) vilket är jättetypiskt här. Tyvärr gillar jag inte musslorna...
 
Betlehem:
 
Boken:

Vi gjorde massa konstiga frisyrer...
 
... och fiskbensfläta...
  
...efter fiskbensfläta...
 
... tills de lärde sig!
 
 
Från igår, tillsammans med Leiza, Vanesa och Yaiza. Jag brukar inte lägga upp bilder på andra människor, främst för att jag inte vet om de vill eller inte, så jag har självklart fler bilder än på mat och landskap haha... Men denna är en av över 400 bilder från igår, och de sa att jag kunde lägga ut så många jag vill men har bara hunnit gå igenom dem snabbt. Fler kommer förhoppningsvis sen för de blev jättebra!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress