Ebbagabriella

Lion house rolls
 
 
 
För några dagar sedan var det dags för ytterligare ett bröd från Hembakat med Manuela, nämligen Lion house rolls! Dessa är mer av ett sött bröd och inte lika matigt, men det blev en ny favorit för mig! I receptet så är det mjölkpulver och vatten, men jag bytte ut det mot vanlig mjölk. Jag kollade runt lite på internet, men man ska inte riktigt lita på det, för jag hade i 5 dl mjölk och det blev alldeles för rinnigt, så jag fick balansera med mer mjöl. Till slut så hade jag nog i ett kg. Det funkade egentligen utmärkt, men jag fick otroligt mycket mer än jag skulle. Så vill man byta ut mjölkpulvret skulle jag satsa på 3,5 dl mjölk istället för mjölkpulver och vatten. 
 
Ingredienser:
 
1 ½ dl mjölkpulver
5 dl vatten
   (alternativt 3,5 dl mjölk)
75 g smält smör + mer till pensling
2 tsk jäst
50 g socker (ca 0,55 dl)
2 tsk salt
1 ägg
650 - 700 dl vetemjöl (ca 10,8 - 11,6 dl)
 
Sätt ugnen på 190 grader. Häll mjölkpulver och vatten (eller mjölk) i en köksmaskin tillsammans med smält smör, jäst, salt, socker och ägg. Tillsätt en tredjedel av mjölet och arbeta ihop degen väl. Ha på köksmaskinen i ca 2 minuter, och efter det tillsätter du resten av mjölet förutom ca en dl till utbakning. Arbeta degen i maskinen i ca 10 minuter. Lägg degen i en smord bunke och låt jäsa till dubbel storlek under plast eller bakduk.
 
Kavla ut degen till en stor fyrkant på mjölat bakbord, ju tunnare desto fler och mindre rolls får du. Skår ut rutor vars kortsida är ungefär lika stor som en tumme och långsidan som ett långfinger. Pensla med smör, sträck ut något och rulla ihop. Lägg dem på en bakplåt klädd i bakplåtspapper, täck med bakduk och låt återigen jäsa till dubbel storlek.
 
Grädda i 15-20 minuter. Pensla genast med smält smör direkt när de kommit ur ugnen, då det ger en fin glansig yta.
 
Lion house rolls serveras med sylt och/eller crème fraiche, men de funkar att äta precis som de är och jag tror också de skulle passa utmärkt tillsammans med nutella!
 
  
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress