Ebbagabriella

Lakritspannacotta med hallongelélock
Det här låter gudomligt. Det ser också gudomligt ut. Men det smakar... mindre gudomligt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få den bättra nästa gång, men jag har lite idéer. Tänkte att jag delar med mig av receptet i alla fall, för det finns gott om utrymme för förbättringar, som jag tänkte testa snart!
 
Till fyra portioner.
 
Lakritspannacotta:
 
1,5 gelatinblad (nu i efterhand skulle jag säga minst två)
4 dl grädde
1 msk lakritspulver
2,5 msk strösocker (nu i efterhand skulle jag säga mer socker, typ 4 msk)
 
Gelélock:
 
2 gelatinblad
0,5 dl hallonsaft
2 dl vatten
 
Garnera med hallon och lakritspulver.
 
Instruktioner:
 

Lägg gelatinet i vatten ca fem minuter. Koka upp grädde, lakritspulver och socker och ta sedan kastrullen från plattan. Lägg i gelatinbladen och rör försiktigt tills de smälter. Låt svalna. Fördela lakritspulver i botten av glasen (mycket lite!) och häll därefter på pannacottan. Ställ dem i kylen ca tre timmar.
När det har gått ca tre timmar eller pannacottan är tillräckligt fast för att det ska gå att hälla på gelén, gör du den genom att värma vatten och saft, och lägga i gelatinbladet (som legat i blöt ca fem minuter) och röra om försiktigt. Låt svalna och häll på pannacottan. Låt den sedan stå i kylen i ytterligare en timme.
Dekorera med hallon och lakritspulver.
 
Jag hade så sjukt höga förhoppningar för det här receptet, men det föll pladask. Jag har flera grejer jag skulle vilja ändra på som jag trotr ligger bakom det, och ifall någon skulle vilja testa receptet kommer de här nedan:
- Mer gelatin och socker i pannacottan!! Den var alldeles för besk och hade mer krämkonsistens än pannacottakonsitens. Med sockret får man smaka av så gott det går, men ha definitivt i mer.
- Annat lakritspulver. Det jag använde hade vi köpt på en marknad i Danmark i sommar. Jag smakade lite på det innan, och ärligt talat tyckte jag knappt att det smakade lakrits, det var bara beskt. Inte heller hade det en sån där härlig lakritsdoft som sånt brukar ha. Jag vet att det finns ett annat pulver på ica, kung markatta kommer det ifrån om jag inte minns fel, så jag skulle testa det nästa gång, eller kanske krossade lakritskarameller så som turkirsk peppar. Jag hoppas det blir bättre!
- Skit i gelén. Ärligt talat så gjorde den inte så mycket mer än att ligga ovanpå och se fin ut. Det smakade inte så mycket...
- Ha på rikligt med hallon! Eller gärna en hallonkräm eller puré eller något liknande som kan balansera upp den beska smaken. Jag hade bara tre på varje pannacotta eftersom jag trodde att gelén skulle hjälpa, men absolut inte.
- Ha inte mycket pulver i bottnen. Ja, jag hade det och ja, det smakade skit.
 
Jo men det var typ det. Den är absolut värd att testa men med lite (...) ändringar! Nu kanske jag har fått den att verka jätteäcklig, men det var den inte. Men det blir nog lakritsmousse för mig nästa gång istället!
 
  
  
  
Men de vart väldigt fina i alla fall!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress